maandag 8 oktober 2012

Jachttraining

Afgelopen zaterdag hadden we onze eerste jachttraining.
Het regende pijpenstelen, dus laarzen aan, regenpak in de kofferbak, handdoeken mee en vol goede moed vertrokken we naar de locatie.

We waren met 4 pups. 3 Weimaraners en Sinne dus. Over een maandje stroomt er nog een heidewachtel in.
2 Weimaraners zijn zussen en al iets ouder (19 weken geloof ik). Die 2 waren constant erg wild met elkaar bezig, waar Sinne best van onder de indruk was. De regen hielp ook niet echt mee.
De 3e weimaraner is ook nog erg klein, 1 of 2 weekjes ouder dan Sinne.

Maar het was echt super leuk!! En Sinne deed het goed! Hoewel ze nog wel los moet komen, maar dat komt wel goed. Volgende week zal het vast al een stuk beter gaan.

Na een paar oefeningen, mochten de honden kennismaken met koud wild; eend (man), kauw, duif, eend (vrouw) en een konijnendummy. Sinne vond het bere interessant!

Wij moesten nog wat oefeningetjes doen en de trainer ging het bos in. Even later mochten wij komen en lagen daar wat veertjes op de grond. De trainer vertelde dat hij een eend "ziek" had geschoten (dus niet in 1x dood). De eend was nog een stuk doorgelopen en verderop (meter of 5) dood gegaan. Alles in scene gezet hè. Hij had heus niet écht net een eend geschoten.
De honden moesten de dode eend vinden.

Ik had eigenlijk verwacht dat Sinne met de veertjes zou gaan spelen en absoluut niet zou begrijpen wat de bedoeling was. Maar...... Sinne zette haar neus op de grond, snoof een paar keer en vond de eend!!!!! Hoe is 't mogelijk!!! Ik stond versteld!!!

Na dit spectakel nog wat oefeningetjes en toen was de tijd alweer om (en het was droog...). De pups mochten nog even spelen en Sinne vond aansluiting bij de 3e weimaraner. Ondertussen liepen we over het smalle pad weer terug richting de auto. En daar kwamen de 2 zussen weer aan, wild spelend. Ze liepen Sinne en de 3e weimaraner ondersteboven en PLONS..... daar lag Sinne in het water.
Ze kan zwemmen, dat heb ik gezien.
Door de prikkelbosjes heen en Sinne er weer uit gevist. Klinkt makkelijker dan het was. Ik lag zelf ook half in de sloot, mijn hele hand lag open en ik was zeiknat. Maar Sinne was niet verzopen en daar ging het om.

Van jachttraining word je moe
Ik had een klein beetje verwacht dat Sinne voor de halve dag uitgeschakeld zou zijn, maar na een uurtje slapen had ze weer energie genoeg om in de tuin even flink tekeer te gaan.









8 opmerkingen:

  1. Oh ja, jachttraining, dat is leuk. Dat gevlochten touw ook, maar doe daar geen apporteerspelletjes mee of dezelfde commando's, anders blijft er later van de eend niets meer over...
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja dat wordt sowieso nog wel een uitdaging.
      Hoewel.... als ze in haar eentje speelt, schudt ze het speelgoed wel. Als we apporteren (wat ze heel netjes doet) schudt ze niet.

      Verwijderen
  2. Wat een bikkels zijn jullie! En Sinne is een echte jachthond! Spoortje volgen, zwemmen en na een uurtje rust weer helemaal het dametje!! Ik hoop binnenkort bij Brigitte met jachttraining te kunnen beginnen (of doorgaan na de puppytraining). Voorlopig nog een paar lessen Lifeskills. Ook leuk, maar te weinig uitdaging voor Amy.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh ik ben jaloers! Jachttraining bij Brigitte, dat zou ik ook wel willen. Jammer genoeg wonen we te ver weg.

      Verwijderen
  3. Hoi Monique,
    Wat is Sinne een leuk hondje met sprekende ogen. Super gewoon.
    Wat leuk dat je met haar al naar de jacht training kan.
    Ga bij ons in de buurt ook nog maar eens informeren.
    Veel plezier met Sinne op de les en over een paar weken, staat ze haar mannetje
    tegenover de andere hondjes.
    Groetjes Monique.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja jachttraing is echt heel leuk. Ik ben pas 1 les geweest maar dit is wel mijn ding.
      Ik moet me nog wel een beetje over het punt van dode beesten heen zetten, maar dat komt ook wel goed.
      Hopelijk vind je iets in de buurt bij jullie.

      Verwijderen
  4. Super dat Sinne al met zoveel geurtjes in aanraking komt. Blijf genieten van het jachttraining. Je positive uitstraling heeft op Sinne groot invloed.
    Het uit de boom kijken hoort toch een beetje bij de stabij. Bij Foppe was het net zo in de eerste puppieles en ook weer in de eerste les voor de jonge honden (een andere groep).
    Lief, de foto's, en ook super scherp.
    Groetjes, Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad wel een typisch trekje van de stabij, dat afwachtende.
      Vind het ook wel een leuke trek. Alsof ze verlegen zijn, maar ondertussen... ;)

      Verwijderen